Where to find my creations?

You can find all my creations on Facebook which is more update. Here you will find tutorials and background information about my creations

vrijdag 1 juli 2016

gelli printing op zwart papier

Meestal gebruiken we wit papier op de gelli-plate. De kleuren van de inkt of verf komen dan erg mooi over. Maar het is ook erg leuk om op zwart papier te printen. In deze blogpost wil ik jullie daar wat van laten zien.




Door zwart papier zullen de kleuren minder fel overkomen. Als je dit effect wilt verminderen, is het handig om eerst een witte gelli-print te maken. Ik heb hier een wit laagje  titaanwit van Ara aangebracht er een stencil opgelegd en en wat verf weggedept. Je krijgt dan al een leuke afdruk op het zwarte papier.


Als je daarna een 2de laag aanbrengt, komen de kleuren mooi over.
Voor de 2de laag breng ik alleen verf aan op de ene helft van de gelli-plate. Ook hier leg ik er een stencil op en dep wat van de verf weg.  Daarna maak ik een afdruk boven op de 1e witte laag.



Er zit nog veel verf op de gelli-plate. Ik maak daarom een ghostprint op zwart papier. Je ziet dat de kleuren nu minder fel overkomen. De print vind ik zelf wel mooi.


Ik breng ook nog een 2de laag aan op de onderste laag , nu met fluorescerend roze en oranje. 



Ook maak ik weer een ghostprint op het zwarte print, met de restjes van de oranje en roze verf aan. De gebruikte verf is transparant, waardoor op de zwarte ondergrond deze verf nog wat minder gemakkelijk zichtbaar is. 


In de laatste laag gebruik ik silhouet masker van een kolibrie en delftsblauwe Ara verf. Ik breng dan een laagje verf aan op de gelli-plate en leg in de verf mijn maskertje. Dan maak ik een afdruk. 


Als ik het maasker van de gelli-plate afhaal, zie je nog een mooi laagje verf zitten. Deze druk ik ook al.
Waarbij het leuk is om te weten dat deze ondergrond is gemaakt door het afrollen van mijn brayer. De restjes verf maken een leuke ondergrond.


Hier heb ik dezelfde werkwijze weer toegepast. Dus 1e laag witte verf. 2de laag kleurtjes en met de 3de laag een masker. 


Na het weghalen van het masker blijft er nog veel verf over op de plate. Deze laat ik nu eerst goed drogen. 


Daarna breng ik een laag blauwe metallic laag verf aan. Ik breng de verf aan over de opgedroogde verf.
Deze natte laag zal bij het maken van een print de gedroogde laag meetrekken. 


Ook nu maak ik weer een afdruk op zwart papier. Ik vind zelf deze afdruk leuker dan de 1e print waar de lijnen erg scherp zijn. 

ik kijk uit naar jullie creaties op zwart papier

groetjes
Miranda



Geen opmerkingen: